Mindfulness- kurs2018-06-19T23:10:49+00:00

METRO LEGESENTER

DITT LOKALE LEGESENTER I LØRENSKOG

Mindfulness- kurs med psykologspesialister

Vårt kurs baserer seg på Mindfulness Basert Stress Reduksjon (MBSR) utviklet av prof. Jon Kabat-Zinn og som er et forskningsbasert program. Forskningen viser at mindfulness- trening kan bidra til økt livskvalitet og bedret stressmestring.

Hva er mindfulness?
Mindfulness handler om å være oppmerksomt tilstede med det som skjer i oss og omkring oss. Dette er en evne vi alle har, som vi lett kan miste kontakten med i en travel hverdag, men som vi kan trene opp. Mindfulness er en måte å være tilstede på her-og-nå i motsetning til å ha fokus på bekymringer for fremtiden eller grublerier over fortiden. Vi er våkne og oppmerksomme med en holdning av vennlighet og omsorg overfor oss selv og andre. Mindfulness kan bli en motvekt mot overdreven selvkritikk. Vi erfarer det som skjer uten å bli fanget i en strøm av tanker eller følelser. Dette vil gjøre det lettere å handle og ta valg på en bevisst måte i stedet for å reagere automatisk og ubevisst. Mindfulness er en selvutviklingsprosess som kan hjelpe oss til å oppnå større innsikt i forhold til hva som skjer inne i og utenfor oss selv.

Litt om oss
Cathrine er psykolog og spesialist i klinisk voksen psykologi, har 20 års erfaring innen feltet og jobber til vanlig på Ahus. Hun er spesielt opptatt av stressmestring og egenomsorg, er utdannet mindfulness intsruktør og driver stressmestrings-og mindfulness- kurs privat.

Håkon er psykolog og spesialist i klinisk voksen psykologi og spesialist i klinisk barne psykologi, har mer enn 30 års erfaring innen feltet og jobber til vanlig på Ahus og har privat praksis. Han er spesielt opptatt av stressmestring og driver stressmestrings-og mindfulness- kurs privat.

KURSETS INNHOLD
1. Praktiske øvelser i form av bl.a liggende kroppsskanning, sittende mindfulness meditasjon, gående mindfulness øvelse og mindful yoga

2. Øvelser for å integrere mindfulness i daglivet, i famliien, på arbeidsplassen, nærmiljøet og omgivelsene forøvrig.

3. Presentasjon av ulike tema. Refleksjon over disse temaene og egen erfaring med øvelser i gruppen.

4. Mindfulness er en givende tilnærming, men utbyttet avhenger av innsatsen som legges ned. Hjemmelekser er en sentral del av kurset hvor du øver hjemme på de øvelsene vi gjennomgår på kurset. Disse øvelsene vil hjelpe deg å få størst mulig utbytte av kurset.

5. Du vil få 6 lydfiler som inneholder ulike mindfulness øvelser som du kan øve på hjemme. I tillegg vil du hver uke få et kurshefte med informasjon, øvelser og tips.

6. Kurset foregår i gruppe, men er ikke gruppeterapi. Fokus vil være på øvelser og opplevelser her-og-nå.

PRAKTISK INFORMASJON
Varighet: 18.09.2018 – 13.11.2018, uke 38 til uke 46
Ukentlige samlinger over 9 ganger. Ikke kurs i høstferien.

Tid: kl. 18.00 – 20.30 og 21.00 første og siste gang
Heldagssamling lørdag 3 november, kl. 11.00 – 17.00

Antall deltagere: 8-15 personer

Totalt 28 timer

Klikk her for mer informasjon om vårt kurs